Мета
базової загальної середньої освіти:
розвиток та соціалізація особистості учнів,
формування їхньої національної самосвідомості, загальної культури,
світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких навичок і
навичок життєзабезпечення, здатності до саморозвитку та самонавчання в умовах
глобальних змін і викликів.
Випускник основної школи — це патріот України, який знає її
історію; носій української культури, який поважає культуру інших народів;
компетентний мовець, що вільно спілкується державною мовою, володіє також
рідною (у разі відмінності) й однією чи кількома іноземними мовами, має бажання
і здатність до самоосвіти, виявляє активність і відповідальність у громадському
й особистому житті, здатний до підприємливості та ініціативності, має уявлення
про світобудову, бережно ставиться до природи, безпечно й доцільно використовує
досягнення науки і техніки, дотримується здорового способу життя.
Провідним засобом реалізації вказаної мети є запровадження
компетентнісного підходу у навчально-виховнийий процес загальноосвітньої школи
шляхом формування предметних і ключових компетентностей.
Такі ключові
компетентності, як вміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна
грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності
можуть формуватися відразу засобами усіх навчальних предметів. Виокремлення
серед ключових компетентностей таких наскрізних ліній, як «Екологічна безпека й
сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека»,
«Підприємливість і фінансова грамотність»
формує в учнів здатность застосовувати знання й уміння у реальних життєвих
ситуаціях.
Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і
загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів;
їх необхідно враховувати при формуванні шкільного середовища.
Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними
темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому,
розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.
Зокрема наскрізна лінія «Підприємливість і фінансова
грамотність» націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність
успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого
розуміння учнями практичних аспектів фінансових питань (здійснення заощаджень,
інвестування, запозичення, страхування, кредитування тощо).
Ця наскрізна лінія пов'язана з розв'язуванням практичних
задач щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних
можливостей, складання сімейного бюджету, формування економного ставлення до
природних ресурсів. Вона реалізується під час вивчення відсоткових обчислень,
рівнянь та функцій.
Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна
спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів
педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також
практична його спрямованість. Доцільно, де це можливо, не лише показувати
виникнення математичного факту із практичної ситуації, а й ілюструвати його
застосування на практиці. Формуванню математичної та ключових компетентностей сприяє
встановлення та реалізація у навчанні математики міжпредметних і
внутрішньопредметних зв’язків, а саме: змістово-інформаційних,
операційно-діяльнісних і організаційно-методичних. Їх використання посилює
пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної
культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування
наукового світогляду. Учні набувають досвіду застосування знань на практиці та
перенесення їх в нові ситуації.
Саме під час проведення
своїх уроків я стараюсь реалізувати дану наскрізну лінію пропонуючи учням різні
сюжетні задачі на:
·
розрахунок відсоткового відношення різних величин (наприклад,
працездатного населення району, калорій тощо);
·
прийняття рішень у сфері фінансових операцій;
·
розрахунок власних та родинних фінансів;
·
комунальних
платежів;
·
вміння розпоряджатись власними коштами, в простих ситуаціях
оцінювати очікувані та реальні витрати тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар